26 Mayıs 2016 Perşembe

Avrupa kulüpler sıralamasında Fenerbahçe'yi 22., Galatasaray'ı 24. bulan KPMG futbol kulüplerinin değerini nasıl hesaplıyor?

Dün açıklanan bir KPMG raporunda Real Madrid ve Manchester United, 2.9'ar milyar Euro'luk kulüp değerleriyle birinciliği paylaşarak dünyanın en değerli iki kulübü oldular. Türkiye'den ise daha önce bir çok kez Deloitte para liginde ilk 20'ye giren Fenerbahçe ve Galatasaray ilk 30 takım arasına girerek sırasıyla 22. ve 24. sırada yer aldılar. Fenerbahçe'ye biçilen değer 256 milyon Euro iken, Galatasaray'a biçilen değer ise 225 milyon Euro oldu.


Önce rapordaki bazı sonuçlara göz atarak, sonrasında metodolojiden bahsedelim.

Hesaplamaya göre sekiz Avrupa ülkesinden en yüksek değere sahip takımlar ise şöyle listelenmiş durumda


Takımlarda ise değer sıralaması şu şekilde



Ülke toplamlarına bakıldığında Türkiye 8 ülke arasında 481 milyon Euro değer ile 6. sırada yer alıyor, toplamdan aldığı pay ise %1.83



Metodoloji:

  • Değerlemeye tabii olacak kulüplerin seçiminde öncelikle toplam faaliyet gelirlerinde kulübün Avrupa'nın ilk 50 kulübü arasında yer alması şartı var. İkinci şart ise kulübün UEFA (5 yıllık) puan sıralamasında da ilk 50'de yer alması. Ancak, bu iki kriterde de sıralamaya giremeyen ancak facebook takipçisi (Mart 2016 itibariyle) Avrupa'nın ilk 30 kulübü arasında yer alan kulüpler de hesaplamaya dahil edilmiş durumda. Buna göre 8 Avrupa ülkesinden 32 kulüp hesaplamaya dahil edilmiş. 





  • KPMG'nin futbol kulüplerine biçtiği değerler (Enterprise Value) yani firma değerini gösteriyor, yani şirketin borçlarından ve nakdinden arındırılmış bir değer, bir şirket yüksek borçlu ya da yüksek nakite sahip ise onun değeri borsada işlem görme değerine ya da piyasa değerine yansıyor, burada hesaplanan değer ise şirketin operasyonları ve nakit yaratma gücünden hesaplanan değer. (açıklama için ttp://www.investopedia.com/terms/e/enterprisevalue.asp )
  • Şirket değerlerinde en önemli faktör olarak yaratılan gelirler kullanılmış ve bu gelri rakamları bir gelir çarpanı ile çarpılmış (EV/ Revenue çarpanı) 
  • Ancak tek bir çarpan ülkeler arası farklılıkları yansıtmaya yeterli olmayacağı için formül içine 5 ayrı faktör daha eklenmiş. Bunlar ise sırasıyla: 
  • Karlılık (ki burada takım giderleri / gelir oranı kullanılmış, ne kadar yüksek ise o kadar kar yaratma potansiyeli düşen bir rasyo. 
  • Popülerlik (Instagram, twitter ve facebook takipçi sayıları kullanılarak taraftar sayıları ve bunun gelire yansımasına etkisi hesaba katılmış)
  • Takım değeri (Transfermarkt oyuncu değerleri kullanılarak takım değerleri hesaplanmış)
  • Yayın hakları ve gelirler
  • Stad sahipliği (gelir yaratma potansiyeli hesaba katılarak kendi stadları olan takımlar formülde hesaba katılmış)
  • Kulüplerin finansal gelirleri 2013-14 ve 2014-15 yıllarında elde edilen gelirler  kullanılarak tahmin yöntemiyle 2015-16 sezonuna yansıtılmış (extrapolate) ve bu veriler kullanılmıştır. 








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder