18 Şubat 2014 Salı

Yavuz Semerci: SPK'nın Galatasaray ve Fenerbahçe için aldığı kararlar ders niteliğinde

Yavuz Semerci uzun süredir bu konuda yazı yazmıyordu, SPK'nın kararları ardından Fenerbahçe ve Galatasaray karar ile ilgili Habertürk ve Gazeteport'ta yazı yazmış. Bazı önemli kısımlar:



  • Galatasaray ve Fenerbahçe için aldığı kararlar, taraftarlarından ortak yaratıp, yarattığı ortağın etinden, sütünden faydalanmak isteyenlere ders niteliğinde… 
  • Halka açık Galatasaray Sportif A.Ş, yatırımcılarını sermaye artışlarında ‘aptal’ konumuna sokmuştu. Fiyatlar yükselirken, 'satmayacağım' dediği hisseleri çok yüksek fiyattan satmış, ardından da tartışmalı ve adaletsiz bir sermaye artış planı açıklamıştı.
  • SPK bu iki takım için öyle birer karar aldı ki, dünyada eşi benzeri var mıdır emin değilim. Hukuka uygun mu emin değilim. 
  • Özellikle Galatasaray ile ilgili aldığı karar ‘’elini yatırımcıların cebine daldıran, daldıracak’ yöneticilere uyarı...  
  • SPK, Galatasaray’a dedi ki; ‘’Sen yatırımcıları zorlayacak sermaye artışından vazgeçmiyorsun. Uyarılara aldırmıyorsun. Bir kere yaptın, önceki yönetimin sesi çıkmadı. Yeni yönetim olarak seni uyardık. Sonra nakit sermaye koymadan, sadece yatırımcıların parasını alarak sermaye artışı yapmaya kalktın, engelledik. Nakit buldun, yeniden başvurdun. Peki sana izin vereceğiz. Ama bir şartla sermaye artırımını yaparken şirketin kulüp dışındaki ortakların yerine de parayı siz koyacaksınız." 
  • SPK Fenerbahçe'ye dedi ki: Arkadaş 570 milyon lira büyüklüğünde bilançon var, 200 milyon TL'lik tahvil satmaya kalkıyorsun. Kendine çok mu güveniyorsun? Peki öyleyse git bir bankaya sana garanti versin"



Yazınım tümü: 
http://www.gazeteport.com.tr/yazar/2/yavuz-semerci/4293/cok-sevdim-bu-kararlari_

Yavuz Semerci

Yavuz Semerci

Çok sevdim bu kararları!

 Yoğun gündem içinde Sermaye Piyasası Kurulu’nun (kimine göre kanun ve yönetmeliklerde olmayan) kararı ‘güme’ gitmesin. Kayda geçelim. Galatasaray ve Fenerbahçe için aldığı kararlar, taraftarlarından ortak yaratıp, yarattığı ortağın etinden, sütünden faydalanmak isteyenlere ders niteliğinde… 
Geçmişte yazdım. Halka açık Galatasaray Sportif A.Ş, yatırımcılarını sermaye artışlarında ‘aptal’ konumuna sokmuştu. Fiyatlar yükselirken, 'satmayacağım' dediği hisseleri çok yüksek fiyattan satmış, ardından da tartışmalı ve adaletsiz bir sermaye artış planı açıklamıştı. Ve ilk aşamasını da tamamlamıştı. Çok yazı yazdım. Çok eleştirdim. Konudan bir haber olan Galatasaraylı taraftarların önüne atıldım. (Konu çok teknik. Bu köşe tekrara yetmez. İsteyen, yazılarıma internetten ulaşabilir.) 
***
SPK bu iki takım için öyle birer karar aldı ki, dünyada eşi benzeri var mıdır emin değilim. Hukuku uygun mu emin değilim. Ama özellikle Galatasaray ile ilgili aldığı karar ‘’elini yatırımcıların cebine daldıran, daldıracak’  yöneticilere uyarı...  
***
SPK, Galatasaray’a (tercüme ediyorum!) dedi ki; ‘’Sen yatırımcıları zorlayacak sermaye artışından vazgeçmiyorsun. Uyarılara aldırmıyorsun. Bir kere yaptın, önceki yönetimin sesi çıkmadı. Yeni yönetim olarak seni uyardık. Sonra nakit sermaye koymadan, sadece yatırımcıların parasını alarak sermaye artışı yapmaya kalktın, engelledik. Nakit buldun, yeniden başvurdun. Peki sana izin vereceğiz. Ama bir şartla sermaye artırımını yaparken şirketin kulüp dışındaki ortakların yerine de parayı siz koyacaksınız. Eğer küçük yatırımcı sermaye artışına katılırsa, parasını verecek, sizden hisseleri (artırılan sermayeye denk gelen)  satın alacak… Ha bir de hisselerini bir yıl satamayacaksın… Geçmişte hisseleri yükseltip, yüksek fiyattan satıp, elde ettiğin kaynak ile yeniden sermaye artışı yapmak gibi yöntemlerin önünü tıkıyorum. 
Şimdiye kadar bu yöntemi hiç duymadım. Ama çok beğendim… 
Bu karara göre, Galatasaray Derneği, halka açık şirkete önce kendi payına düşen 173 milyon TL koyacak. Ardından da küçük ortaklar adına 140 milyon TL daha ekleyecek… 
***
Gelelim Fenerbahçe'ye. 200 milyon liralık tahvil satmak (ihraç etmek) istiyorlardı. SPK dedi ki (tercüme ediyorum yine): Arkadaş 570 milyon lira büyüklüğünde bilançon var, 200 milyon TL'lik tahvil satmaya kalkıyorsun. Kendine çok mu güveniyorsun? Peki öyleyse git bir bankaya sana garanti versin. Sen vatandaşa parasını zamanında ödeyemezsen, banka ödesin. Sen önce bankaları ikna et. Sonra sana gözü kapalı para verecek taraftarlarına başvur… 
Böyle bir yöntemi hiç duymamıştım. Ama çok beğendim.

Habertürk'teki yazı ise şöyle: 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder